Samochody elektryczne – Jak to działa ? 10/06/20

Materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach opracowania Strategii rozwoju elektromobilności dla Miasta i Gminy Bobowa na lata 2019 – 2035

 

Samochód elektryczny działa dokładnie tak samo, jak samochód z silnikiem spalinowym, z tą różnicą, że do napędu wykorzystuje energię elektryczną, czyli prąd. Zamiast silnika spalinowego, umieszczonego niekoniecznie pod maską, jest silnik lub silniki elektryczne, sterownik oraz zestaw akumulatorów.

Cały układ jest prostszy, czystszy i bardziej cichy, bo silnik elektryczny nie generuje hałasu. Energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorach jest przekazywana do silnika elektrycznego, który napędza koła samochodu bezpośrednio lub przez zespół przekładni mechanicznych.

W silniku elektrycznym nie dochodzi do procesu spalania mieszanki paliwa i powietrza, nie ma tłoków i cylindrów, wreszcie nie ma konieczności stosowania turbosprężarek. Nie ma więc konieczności smarowania elementów ruchomych olejem i chłodzenia silnika. Przekłada się to bezpośrednio na trwałość samochodu elektrycznego, czystość pracy oraz koszty utrzymania.

Lista samochodów z napędem elektrycznym oferowanych na polskim rynku stale się powiększa. Można kupić maluchy, auta kompaktowe oraz luksusowe.

Ładowanie pojazdów elektrycznych w domu

Posiadając auto elektryczne, można je bez większych problemów ładować ze zwykłego jednofazowego gniazdka 230V. W każdym domu takie gniazdko możemy znaleźć i podłączyć do niego samochód, jednak trzeba pamiętać, że ładowanie z użyciem tradycyjnego gniazdka będzie trwało bardzo długo. Moc, którą ładuje się samochód elektryczny ze zwykłego gniazdka 230V, wynosi około 2,2-3 kW.

Wybierając ładowanie z gniazdka 230V nie ponosimy żadnych inwestycji związanych z dostosowaniem przewodów, ani zakupem ładowarki, jednak ładowanie będzie zajmowało znaczne ilości czasu i może okazać się zbyt długie dla wielu osób.

  • ładowarki z zużyciem złącza siłowego

 

Tego typu ładowanie wymagać będzie złącza siłowego w garażu typu 400V, które często jest wykorzystywane przy podłączeniach domowych kotłów c.o., maszyn czy mocnych elektronarzędzi.

Ładowarki do samochodów elektrycznych mają możliwość zintegrowania z instalacją fotowoltaiczną.

 

 

Ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscu pracy

 

Stacja ładowania samochodów pracuje na trójfazowej energii elektrycznej i wykorzystuje technologię komunikacji samochodowej. Została zaprojektowana specjalnie z myślą o miejscach publicznych narażonych na wandalizm. Dlatego ta stacja ładująca jest odporna na wandalizm i wykonana ze stali o grubości 4 mm.

 

 

Ładowanie autobusów elektrycznych

  •  plug – in

Jedną z dwóch powszechnie stosowanych metod ładowania autobusu elektrycznego jest zastosowanie ładowarek z wtyczką plug-in. Ładowanie tego typu zazwyczaj odbywa się w nocy w zajezdni operatora komunikacji miejskiej. Warto podkreślić, że dostępne jest ładowanie zarówno prądem stałym jak i przemiennym co determinuje rodzaj zastosowanego wtyku. Drugie z wymienionych rozwiązań jest rzadko spotykane ze względu na konieczność zastosowania instalacji prostownika w pojeździe elektrycznym, co wpływa na zwiększenie jego masy oraz zmniejszenie przestrzeni pasażerskiej. Maksymalna stosowana obecnie moc ładowarek tego typu wynosi 150 kW.

  •  ładowarka pantografowa

Drugą powszechnie stosowaną metodą ładowania autobusów elektrycznych jest zastosowanie ładowarek pantografowych. Są one wykorzystywane przede wszystkim na pętlach końcowych na trasie autobusu. Po wystąpieniu komunikacji pomiędzy stają ładującą, a autobusem elektrycznym następuje wysunięcie pantografu i rozpoczęcie ładowania. W zależności od konfiguracji układu pantograf może być wysuwany  ze stacji ładującej lub z pojazdu. Wykorzystanie rozwiązania tego typu umożliwia bardzo szybkie naładowanie baterii pojazdu, których zarówno ilość jak i pojemność może być niska. Wiąże się to bezpośrednio z obniżeniem masy pojazdu oraz zwiększeniem powierzchni pasażerskiej. Maksymalna moc dostępnych na rynku ładowarek pantografowych mieście się na poziomie do 750 kW.

Ponadto miasta mogą doposażyć ładowarkę o ekran reklamowy, zainstalowany po zewnętrznej stronie urządzenia, a tym samym mają możliwość zapewnienia sobie dodatkowego dochodu.


k.z.